پادرا

سرزمین با شُکوه

پادرا

سرزمین با شُکوه

10 نکته در مورد طراحی یک پکیج خوب

هر گاه وارد فروشگاه های خواربار فروشی، سوپر مارکت ها و مراکز خرید و هر جایی که می توانیم اقلام خود را از آنجا خرید کنیم می شویم، اقلام و محصولاتی را مشاهده می کنیم که درون جعبه، پاکت و یا بسته هایی با اندازه ها، اشکال و رنگ های مختلف قرار دارند. شما به سادگی می توانید با یک نگاه گذرا مواد غذایی مورد علاقه خود را از طریق نوع بسته بندی محصول پیدا کنید. پکیج یا بسته بندی در ویکی پدیا این گونه تعریف شده است: " علم، هنر و فناوری

محصور کردن و یا حفاظت محصولات به منظور توزیع، ذخیره سازی، فروش و استفاده. بسته بندی همچنین به فرایند طراحی، ارزیابی و تولید پکیج نیز باز می گردد. بسته بندی را می توان به عنوان یک سیستم هماهنگ از آماده سازی کالاها برای حمل نقل، انبار سازی، تدارکات، فروش و استفاده نیز توصیف کرد.

علائه بر موارد بالا، بسته بندی مصرف کننده را از محتویات و محصولی که درون ان قرار دارد آگاه می کند. بسته بندی یک محصول اطلاعاتی نسبتا کاملی در مورد محصول ارائه می کند، بدون اینکه نیازی به توضیح شخص دیگری باشد. پس بسته بندی محصولات نقش حیاتی در دنیای بازاریابی ایفا می کنند. طراحان نیز نقش بسیار مهمی در خلق یک طرح زیبا برای بسته بندی محصولات به عهده دارند. ما در اینجا چند نکته اصولی در مورد این طراحی پکیج را ذکر خواهیم کرد که به شما کمک می کند یک پکیج خوب، جذاب و تاثیرگذار طراحی کنید.


1. خلاق و منحصر به فرد باشید

اگر می خواهید محصولتان مشتری زیادی داشته باشد، می توانید با یک پکیج خلاقانه و زیبا شروع کنید. بعضی از محصولات دارای پکیج های ماز و یا جداول معمایی پازلی و یا آیتم هایی که باعث تشویق مصرف کنند به خرید آن محصول می شوند هستند. برخی از آنها جزئی از یک کلکسیون هستند، بنابراین مصرف کننده مجبور است برای تکمیل کلکسیون، مثل کلکسیون کارت، عروسک هیا کاغذی و ... آن محصول به خصوص را خریداری کنند. شما می توانید پکیج خود را در اشکال مختلف طراحی کنید.


2. انتخاب فونت و رنگ

رنگی را برای پکیج استفاده کنید که با محصول متناسب باشد. یا اگر کمپانی رنگی را انتخاب کرد از آن استفاده کنید. مطمئن شوید فونت به کار رفته نیز ترکیب و کنتراست مطلوب و مناسبی دارد. از متن نارنجی روی پس زمینه قرمز رنگ استفاده نکنید چون متن خوانا نخواهد بود. از یک فونت مناسب استفاده کنید تا به بهترین وجه محصول را توصیف کند. از فونت های تزیینی که خواندن آنها سخت است نیز استفاده نکنید. فقط باید مطمئن شوید فونتی که به کار می برید خوانا باشد.


3. مطمئن شوید لیبل ها به آسانی قابل خواندن هستند

لیبل ها باید کاملا خوانا باشند. بعضی از مصرف کنندگان مطالب و اطلاعات مربوط به محصول را می خوانند چون می خواهند بدانند چه چیزی می خرند و آیا محصول مورد نظر خود را خریداری می کنند. مطمئن شوید از سبک فونت و سایزی استفاده کرده اید که به آسانی قابل خواندن است. بعضی از بسته بندی ها دارای لیبل های بسیار کوچکی هستند که این باعث می شود مصرف کننده به سختی بتواند آن را بخواند. ممکن است مصرف کننده بخواهد با خواندن لیبل، قبل از خرید، تصمیم بگیرد. بعضی از مشتری ها حتی آیتم ها را با یکدیگر مقایسه می کنند. بنابراین اگر پکیج شما خواناتر باشد آنها از این ویژگی راضی خواهند بود، پس محصول دیگری را جستجو نمی کنند. فقط این محصول را می خرند. آنها فرصت زیادی برای خواندن همه لیبل ها، مخصوصا لیبل هایی که خیلی کوچک هستند ندارند.


4. استفاده از تصاویر

ممکن است بخواهید در طراحی پکیج خود از تصویر نیز استفاده کنید. ممکن است این تصویر عکسی از یک شخصیت کارتونی، عکس محصول، عکس یک مدل و ... باشد. فقط باید مطمئن شوید تصویری که قصد استفاده از آن را دارید از کیفیت بالایی برخوردار است و در اندازه های خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک خوب به نظر می رسد. یک عکس باید متناسب با محصول باشد و باعث سردرگمی و گیج شدن مصرف کننده نیز نشود.


5. متناسب و مرتبط بودن

از تصاویر، فونت ها، رنگ ها و طرح های که برای محصول شما مناسب است استفاده کنید. مثلا برای طراحی پکیج هات داگ از تصویر سگ استفاده نکنید. این کار باعث می شود مشتری در انتخاب دچار اشتباه شود و هات داگ را به عنوان غذای سگ خریداری کند.


6. استفاده از زبان صحیح

از زبانی استفاده کنید که با محصول همخوانی داشته باشد. مصرف کنندگان باسواد و آگاه هستند. مثلا وقتی برای یک درایو هارد دیسک از کلمه خوشمزه استفاده نکنید. باید هنگام استفاده از زبان و عبارات کاملا دقت کنید. همچنین مطمئن شوید کلماتی که استفاده می کنید هم از نظر املایی و هم از نظر گرامری صحیح باشند. نادرست بودن عبارات و کلمات به کار رفته روی پکیج یک محصول یکی از علائم پایین بودن کیفیت آن محصول است. اگر از گرامر و زبان درست و صحیح استفاده کنید، اعتماد و اطمینان مشتری را جلب خواهید کرد.


7. طراحی پیکجی که استفاده از آن راحت باشد
مطمئن شوید استفاده از پکیج راحت و آسان است. به یاد داشته باشید که اکثر افرادی که از این محصولات استفاده می کنند افراد پر مشغله ای هستند. پس سعی کنید آن را راحت تر و ساده تر طراحی کنید. طرحی پیاده نکنید که بیش از اندازه بزرگ باشد چون حمل آن نیز سخت تر خواهد شد.


8. مطمئن شوید شکل پیکج به گونه ای نباشد که دستکاری شده به نظر برسد

امنیت محصول اهمیت زیادی دارد. اگر به نظر برسد که بسته بندی محصول باز و یا دستکاری شده است مشتری هرگز آن محصول را نخواهد خرید. شما موظف هستید مطمئن شوید طرحی که برای پکیج طراحی کرده اید از محصول به خوبی محافظت می کند.


9. مطمئن شوید بسته بندی به راحتی باز می شود

حتی اگر مطمئن هستید محصول شما به خوبی حفاظت می شود و دستکاری نخواهد شد، هنوز هم باید از این مسئله اطمینان حاصل کنید که هنگامی که مصرف کننده قصد استفاده از محصول را دارد بسته بندی آن به آسانی باز شود. مردم اکثرا پر مشغله هستند و نمی خواهند زمان زیادی صرف فکر کردن در مورد اینکه چگونه باید بسته بندی محصول را باز کنند نمایند. در صورتی که باز کردن جعبه نیاز به دستورالعمل خاصی دارد راهنمای ان را روی جعبه قرار دهید.


10. پیکج را ساده طراحی کنید

سعی کنید تا حد امکان پکیج را ساده طراحی کنید. بسته بندی باید به گونه ای باشد که هم کودکان و هم بزرگسالان به راحتی بتوانند از ان استفاده کنند. از رنگ های مختلف برای رمزگذاری رنگی استفاده کنید. یک طراحی ساده با لیبل ها و محتوای مناسب بهتر از و جذاب تر از یک طرح شلوغ است. از آنجا که پکیج یک محصول نقش مهمی در فروش آن دارد، طراحان باید هنگام طراحی پکیج حتما نکاتی که در بالا ذکر شد را در نظر داشته باشند تا بتوانند یک طرح کاربردی و تاثیرگذار خلق کنند. هنگام طراحی پکیج باید با مشتری سفارش دهنده طرح، هماهنگی خوبی داشته باشید همچنین باید مطمئن شوید طرحی که ارائه کرده اید مناسب محصول است و با اولویت های مشتری همخوانی دارد.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد