پادرا

سرزمین با شُکوه

پادرا

سرزمین با شُکوه

بیوگرافی و شرح حال استاد قباد شیوا

استاد قباد شیوا

متولد ۱۳۱۹ همدان
- فارغ التحصیل رشته نقاشى دانشکده هنرهاى زیبا ۱۳۴۵
- تحصیل در رشته طراحى ارتباطى از دانشگاه pratt نیویورک (آمریکا)
۱۳۴۸: برنده مسابقه طراح پوستر براى سومین جشن هنر شیراز
۱۳۵۴: برنده مسابقات مختلف در طراحى پوستر براى فستیوال هاى هنرى در ایران
۱۳۵۴: برنده مسابقه طراحى آرم براى سندیکاى گرافیست هاى تهران
۱۳۵۷: مدال و دیپلم براى طراحى پوستر از بى ینال بین المللى گرافیک برنو در چکسلواکى
۱۳۵۸: جایزه اول در مسابقه طراحى محیطى - نیویورک
۱۳۵۹: برنده اول در مسابقه طراحى آرم براى بخش هنرى المپیک ورزشهاى زمستانى در نیویورک Lake Placid و همچنین ورود در کتاب ( who S who in Graphic World)، شماره دوم - سال انتشار ۱۹۸۲ و شماره سوم ۱۹۹۴ - سوئیس
آثار چاپ شده در سطح بین المللى:
۱۳۵۳: مجله Novoum - آلمان
۱۳۵۴: کتاب سالیانه Modern Publicity - آلمان
۱۳۵۵: کتاب Graphic Poster - سوئیس
۱۳۵۶: مجله Designe - ژاپن (۴ اثر)
۱۳۵۷: مجله Project - لهستان و همچنین کتاب سالیانه تخصصى گرافیک Modern Publicity در لندن (۲ اثر)، چاپ آثار در جلد دوم و سوم کتاب (هوز هواین گرافیک)
موزه ها:
۱۳۵۳: کلکسیون مجموعه آثار پوستر در مرکز طراحى شهر لندن London Design Center
۱۳۵۵: انتخاب آثار در کلکسیون موزه ژرژ پمپیدو - فرانسه
۱۳۸۴: موزه پوستر - هلند و نیز آرشیو مجموعه داران بین المللى
۱۳۵۳: همکارى با مجله Designe و مؤسسه گرافیک Pentagram لندن
۱۳۵۴: کار در مجله پارى ماچ Paris Match، پاریس
۵۹-۱۳۵۸: کار در آتلیه Milton Glazer، نیویورک
۱۳۶۰ تاکنون: تدریس در دانشکده هاى هنرى - تهران
۱۳۷۲ - ۱۳۶۴: مدیر هنرى انتشارات سروش - صدا و سیما و عضو هیأت داوران و انتخاب دوسالانه هاى گرافیک ایران



سابقه فعالیت حرفه اى قباد شیوا به سال ۱۳۴۰ بر مى گردد. (۴۴ سال سابقه حرفه اى) وى بین سالهاى ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۵ در کانون آگهى زیبا، سازمان تبلیغاتى گویا، شرکت پارس آمریک و مجله تلاش به عنوان طراح و گرافیست فعالیت داشت. در سال ۱۳۴۶ نیز با سمت گرافیست به استخدام سازمان رادیو و تلویزیون ملى ایران درآمد.

قباد شیوا، هم اکنون در دانشکده هاى هنرى در تهران مشغول به تدریس است و در استودیوى شخصى اش به کار طراحى گرافیک، طراحى محیطى و نمایشگاهى اشتغال نیزدارد.
او مدیریت مرکز آموزشى، هنرى و فرهنگى «مکتب ایران» را به عهده داشته و همزمان کلاس هاى آزاد آموزشى در زمینه هنرهاى تجسمى را در استودیوى خود اداره مى کند.
نام شیوا از سال ۱۳۴۱ به این سو در بسیارى از نمایشگاه ها به چشم مى خورد. وى نخستین بار در یک نمایشگاه بزرگ گروهى در سال ۴۱ شرکت کرد. آن نمایشگاه بزرگ در واقع سومین بى ینال نقاشى تهران بود. اما در سال ،۱۳۴۴ گالرى صبا به مدیریت کامران کاتوزیان، نخستین نمایشگاه خیابانى را در ایران به راه انداخت. آن اتفاق در محل فعلى پارک دانشجو، چهارراه ولیعصر رخ داد. قباد شیوا نیز در میان هنرمندان مطرح آن زمان حضور داشت.
در سال هاى ۱۳۵۲ و ۵۳ به ترتیب در نمایشگاه گرافیک ایران در آلمان و نیس فرانسه شرکت جست. در سال ۱۳۵۳ در دانشکده چاپ لندن، آثارش را به نمایش گذاشت، در همان سال و در شهر لندن در گالرى Paper Point نیز حضور پیدا کرد. در سال ۱۳۵۵ در نمایشگاه بزرگ «پنجاه سال گرافیک ایران» در گالرى مهرشا شرکت کرد. یک سال بعد در سال ۱۳۵۶ در هفتمین بى ینال گرافیک بین المللى ورشو در لهستان نیز حضور پیدا کرد. یک سال دیگر یعنى در سال ۱۳۵۷ در گالرى دانشگاه Pratt نیویورک شرکت کرد. قباد شیوا پس از انقلاب در کلیه دوسالانه هاى گرافیک شرکت فعال داشته و در سال ۱۳۸۰ همراه با هنرمندان بین المللى همچون «هیمو کاستلانو»، «اووه لوش» و «آلن لوکرنک» در تالار آبى نیاوران یک نمایشگاه چندملیتى برپا نمود. در سال ۱۳۸۱ در نمایشگاه «فریاد ایرانى»، طراحان گرافیک ایران - اشه رول، فرانسه حضور پیدا کرد. همین نمایشگاه در سال ۸۲ در شومون فرانسه نیز برپا شد. در سال ۱۳۸۳ در اولین دوسالانه پوستر جهان اسلام نیز حضور پیدا کرد و در همین سال در دانشکده هنرهاى زیباى شهر پکن در کشور چین نیز آثارش را به نمایش گذاشت.



در زیر نمونه کارهای برجسته این استاد گرانقدر را به نظاره می نشینیم


                                   


                                



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد